Aktualności

Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie. Co zrobić, aby go otrzymać?

Herb Gminy Rutka-Tartak. Na żółtym tle dwa zielone świerki przecięte niebieskimi wstęgami. W tle krzyż na postumencie. Pod spodem czerwone cyfry - 1874.Małżeństwa, które obchodzą jubileusz złotych godów (50-lecie pożycia małżeńskiego) mogą wystąpić z wnioskiem o nadanie „Medalu za Długoletnie Pożycie Małżeńskie”. W przyjmowaniu wniosków od mieszkańców pośredniczy Urząd Stanu Cywilnego Rutka-Tartak.
Medal od prezydenta RP za Długoletnie Pożycie Małżeńskie ustanowiono jako nagrodę dla osób, które przeżyły co najmniej 50 lat w jednym związku małżeńskim (pary, które w związku małżeńskim przeżyły wiecej niż 50 lat również mogą ubiegać się o odznaczenie pod warunkiem, że wcześniej nie wystąpiły z takim wnioskiem). Aby otrzymać odznaczenie, jubilaci muszą sami lub za pośrednictwem upoważnionych osób (dzieci, wnuków, prawnuków) zgłosić swój jubileusz.
Zachęcamy pary małżeńskie, zameldowane na stałe na terenie gminy Rutka-Tartak, aby składały wnioski o odznaczenie Medalem za Długoletnie Pożycie Małżeńskie.
Z uwagi na czas, jaki zabierają formalności związane z nadaniem i przesłaniem z Kancelarii Prezydenta RP odznaczeń (ok. 6 miesięcy), należy odpowiednio wcześnie zwrócić się do USC z prośbą o wystąpienie o nadanie odznaczeń. W związku z tym prosimy o składanie wniosków w pierwszych miesiącach roku. Jeżeli jednak rocznica ta przypada w styczniu lub lutym danego roku, wnioski można przedstawiać począwszy od dnia 1 listopada roku poprzedzającego.

Więcej informacji: Urząd Stanu Cywilnego Rutka-Tartak, pokój nr 8, tel: 87 568-72-56 w. 40

Ośrodki Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem

Herb Gminy Rutka-Tartak. Na żółtym tle dwa zielone świerki przecięte niebieskimi wstęgami. W tle krzyż na postumencie. Pod spodem czerwone cyfry - 1874.W związku z dokonanym w 2021 r. przez Ministerstwo Sprawiedliwości wyborem oferty Stowarzyszenia Centrum Aktywności Społecznej PRYZMAT ukierunkowanej na pomoc osobom pokrzywdzonym i świadkom przestępstw, zgodnie § 8 ust. 5 zawartej z Ministerstwem Sprawiedliwości umowy, informujemy Państwa o świadczonej z Funduszu Sprawiedliwości pomocy. Świadczona przez nas pomoc udzielana jest poprzez prowadzenie Okręgowego Ośrodka Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem w Suwałkach oraz w Lokalnych Punktach Pomocy, które znajdują się na terenie Augustowa, Ełku i Olecka.

Ośrodki Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem zapewniają:
• pomoc prawną*,
• pomoc psychologiczną*,
• pomoc w rozwiązywaniu konfliktów przez mediację**,
• pomoc tłumacza języka obcego i języka migowego**,
• wsparcie doradcy zawodowego,
• pokrywanie kosztów świadczeń zdrowotnych oraz wyrobów medycznych, niezbędnych w procesie leczniczym,
• pokrywanie kosztów zakupu żywności lub bonów żywnościowych,
• pokrywanie kosztów zakupu odzieży, bielizny, obuwia, środków czystości i higieny osobistej,
• finansowanie okresowych dopłat do bieżących zobowiązań czynszowych za lokal mieszkalny,
• pokrywanie kosztów czasowego zakwaterowania lub udzielania schronienia;
• pokrywanie kosztów związanych z edukacją ogólnokształcącą i zawodową, także na zasadach indywidualnego kształcenia,
• pokrywanie kosztów szkoleń i kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe,
• finansowanie kosztów wyjazdów zorganizowanych dla małoletnich,
• finansowanie kosztów wyjazdu osoby uprawnionej wraz z małoletnim, nad którym sprawuje pieczę, oraz małoletniego wraz z opiekunem,
• finansowanie przejazdów środkami komunikacji publicznej lub pokrywanie kosztów transportu związanych z uzyskiwaniem świadczeń i regulowaniem spraw związanych z uzyskiwaniem pomocy,
• pokrywanie kosztów zakupu sprzętu i wyposażenia,
• finansowania kosztów usługi dostosowania lokalu mieszkalnego do potrzeb osoby pokrzywdzonej;
• finansowanie robót budowlanych dla osoby pokrzywdzonej,
• pokrywanie kosztów zakupu wartości niematerialnych i prawnych,
• pomoc opiekuna pokrzywdzonego.

*Pomoc prawna i psychologiczna udzielana jest po wcześniejszym umówieniu wizyty.

** Pomoc tłumacza j. obcego, tłumacza migowego oraz mediatora organizowana jest po wcześniejszym zgłoszeniu zapotrzebowania.

Inwentaryzacja odpadów do programu „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolnej”

Herb Gminy Rutka-Tartak. Na żółtym tle dwa zielone świerki przecięte niebieskimi wstęgami. W tle krzyż na postumencie. Pod spodem czerwone cyfry - 1874.W związku z ogłoszeniem przez NFOŚiGW naboru dotyczącego programu „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolnej” Wójt Gminy Rutka-Tartak zawiadamia zainteresowanych producentów rolnych z terenu gminy posiadających odpady z folii rolniczej, że od 1 lutego 2023 r. jest możliwość złożenia do Urzędu Gminy Rutka-Tartak informacji o ilości posiadanych odpadów w celu ich inwentaryzacji według właściwych frakcji:
1. Folia rolnicza z owijania balotów i przykrywania pryzm kiszonkowych
2. Siatka i sznurek do owijania balotów
3. Opakowania po nawozach
4. Opakowania typu BIG BAG

Informację o posiadanych odpadach należy składać do Urzędu Gminy Rutka-Tartak do dnia 28 lutego 2023 r. Dokonanie inwentaryzacji posiadanych odpadów jest niezbędne w celu złożenia wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia do NFOŚiGW.
Jednocześnie informujemy, że umowy między gminami a NFOŚIGW prawdopodobnie będą podpisane do końca czerwca 2023, zaś środki wydatkowane do końca marca 2024 r. Odbiór odpadów z folii rolniczych planowany jest wstępnie na drugą połowę 2023 r.
Przy składaniu deklaracji o ilości posiadanych odpadów trzeba doliczyć prognozowany wzrost ilości odpadów.
Formularze dostępne poniżej bądź w pokoju nr 4 w Urzędzie Gminy Rutka-Tartak.
Więcej „Inwentaryzacja odpadów do programu „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolnej””

Do góry